Dit panelgesprek tijdens BMIM x ADE 2024 had drie belangrijke sprekers op de rol: Jefferson Osei, medeoprichter en mede-eigenaar van Daily Paper, Rebecca Jolly, Head of Studio en Chief Commercial Officer van Wax Poetics, en Tony Arthy, oprichter en directeur van Worn Out Creative. Het gesprek bevond zich op het snijvlak tussen muziek en merken die muziek gebruiken, met de nadruk op hoe merken effectief kunnen samenwerken met artiesten, zodat iedereen er een tevreden gevoel aan overhoudt.. Amber Roner heeft twintig jaar ervaring als freelance presentator en multimediajournalist en modereerde het panel.
De vijf opvallendste punten uit dit BMIM x ADE panel
Of je nu fan bent van iconische jingles of nieuwsgierig bent naar het creëren van een unieke sound bij een campagne; we ontdekten tijdens ADE hoe het juiste nummer een merk naar nieuwe hoogten kan tillen. Dit zijn de vijf opvallendste punten die uit deze sessie naar voren kwamen.
Het belang van muziek voor merken
Jefferson Osei deelde het verhaal van hoe Daily Paper jaren geleden begon tijdens het Tumblr-tijdperk en de focus compleet op de Amsterdamse levensstijl had. Uiteindelijk evolueerde het merk tot een welbekende naam die muziek, sport en mode draagt. ‘Daily Paper begon als een blog’, vertelt Osei. ‘Vergelijkbaar met de vloggers van vandaag probeerden we de levensstijl van Amsterdam te laten zien, geïnspireerd door blogs uit New York en Los Angeles. We voelden dat dit nog ontbrak in Amsterdam en besloten dit zelf als collectief te gaan doen.’

Muziek en mode gaan hand in hand, op een organische manier.
Muziek was altijd een pijler van die blog, dus de eerste grote samenwerking kwam al snel: een campagne met de Nederlandse elektronische muziekgroep Yellow Claw. ‘We lanceerden een merchandise-lijn genaamd Blood for Mercy, en kort daarna werkten we samen met veel lokale hiphopartiesten. Muziek en mode gaan hand in hand, op een organische manier.’ Osei legt uit hoe ze mensen ontmoetten door veel te reizen en evenementen van artiesten te bezoeken, iets wat hij ook als advies aan muzikanten meegeeft. Zo breidt je tenslotte je netwerk uit.
Rebecca Jolly werd door BMIM uitgenodigd om te praten over haar invloedrijke boek ‘How Music Grows Brands’, waarin ze het belang benadrukt van muziek als culturele, gemene deler die merken kan helpen om verbinding te maken met hun publiek. Ze benadrukte de noodzaak voor mensen die werken bij merken om de muziekwereld echt proberen te begrijpen. Door te snappen wat daar speelt, zijn samenwerkingen uiteindelijk veel waardevoller. ‘Ik herinner me dat er zeker een moment was waarop ik begreep dat de wereld van merken en de wereld van muziek samen moesten komen, omdat ze elkaar enorm konden versterken. Toen ik bijna twintig jaar geleden bij ID&T begon te werken, was ik manager van dit soort partnerships en realiseerde ik me hoeveel waarde merken en muziek aan beide kanten kunnen toevoegen. Je moet het alleen wel zien.’

Ik herinner me dat er zeker een moment was waarop ik begreep dat de wereld van merken en de wereld van muziek samen moesten komen, omdat ze elkaar enorm konden versterken.
Authenticiteit in merk-artiest samenwerkingen
Jefferson Osei benadrukte het belang van authenticiteit in samenwerkingen, waarbij hij verwees naar de organische connecties die Daily Paper met artiesten heeft opgebouwd en de focus van het merk om trouw te blijven aan zijn waarden en DNA. Rebecca Jolly voegde daaraan toe dat merken moeten investeren in artiesten en hun creatieve visie, in plaats van hun eigen visie op te dringen aan artiesten met wie ze werken. Volgens haar is dit de enige manier om betekenisvolle samenwerkingen te creëren.
Uitdagingen in merk-artiest samenwerkingen
Tony Arthy deelde een voorbeeld van een mislukte samenwerking tussen een bekend modemerk en een artiest, waarbij hij wees op de uitdagingen die kunnen ontstaan wanneer merken proberen een samenwerking te forceren die niet authentiek aanvoelt. Hij benadrukte het belang van trouw blijven aan jezelf. ‘Wanneer bedrijven stoppen met zichzelf zijn en naar grotere hoogten proberen te gaan, wordt écht talent over het hoofd gezien. ‘Het kiezen van het juiste talent is belangrijker dan het kiezen van grote namen, zeker als dat niet bij je past.’ Rebecca Jolly merkte op dat merken vaak moeite hebben om de muziekwereld te begrijpen en te veel vertrouwen op statistieken zoals volgersaantallen, in plaats van te focussen op de creatieve visie en authenticiteit van de artiest, iets waar ze sterk in gelooft.

Alles wat je doet moet passen bij het DNA van je bedrijf of je ethos.
Jefferson Osei benadrukte dat merken verder moeten kijken dan meetbare statistieken en zich moeten richten op culturele relevantie en authenticiteit bij het samenwerken met artiesten. ‘Je publiek zal altijd kijken of wat je zegt echt bij je past. Alles wat je doet moet passen bij het DNA van je bedrijf of je ethos. ‘Zo houd je het interessant.’
Creativiteit en culturele relevantie
Het gesprek werd afgesloten met de nadruk op het veranderende landschap van merk- en artiest samenwerkingen, waarbij er steeds meer erkenning komt voor het belang van authenticiteit en het investeren in opkomende artiesten. Het panel moedigde merken aan om creativiteit en culturele relevantie boven puur meetbare statistieken te plaatsen en samenwerkingen aan te gaan met een focus op wederzijds voordeel en respect. Tony Arthy: ‘Het gaat er niet om zoveel mogelijk ogen op de campagne te krijgen. Investeer in de toekomst van muziek, in plaats van iets te labelen dat al bestaat.’