18 okt '23 - Blog / Eventverslag, Kennis

BMIM x ADE: How To Make the Best of AI

Buma Music In Motion was dit jaar onderdeel van het Amsterdam Dance Event met een bomvolle conferentiedag in Felix Meritis. Honderden muziekprofessionals woonden onze lezingen en panels bij, waar we in de laatste ontwikkelingen op ons vakgebied doken. Naast het bespreken van toekomstige uitdagingen en kansen met experts, hebben we veel bekende componisten, producers en andere muziekprofessionals uitgenodigd om hun inzichten te delen. Zij deelden hun kennis met de aanwezigen.

Tekst door Meike Jentjes
Foto’s door Birgit Bijl

Geen angst voor AI

Eerlijk gezegd: wie heeft er niet over nagedacht dat AI hun baan in de niet zo voorzienbare toekomst zal vervangen? Bij Buma Music In Motion zien we AI graag als een kans in plaats van als een bedreiging. Ons panel ‘How To Make the Best of AI’ is een vervolg op ons Buma Music In Motion Special panel, met componist Tomas Louter van Media.Monks. Hij beantwoordt enkele van de meest prangende vragen over dit onderwerp en schetst een beeld van hoe we AI in ons beste belang kunnen gebruiken, zonder ons er bang voor te laten zijn.

How To Make the Best of AI at BMIMxADE 2023 - Tomas Louter

Digital-first

Louter legt uit dat Media.Monks een digital-first marketing-, reclame- en technologie service bedrijf is dat vanaf dag één aan AI werkt. De ideologie: AI zou de nieuwe technologie kunnen zijn die een hele industrie weer wakker schudt, net zoals we in het verleden hebben gezien met internet, de smartphone of zelfs film in kleur. Dat geldt ook voor muziek, dus laten we eens kijken hoe AI muziekcomponisten beïnvloedt door middel van de meest geavanceerde tools en drie categorieën: het genereren van muziek en geluid, het genereren van voice-overs en postproductie.

Muziek en geluid genereren

‘Laten we beginnen met prompt-gebaseerde muziek. Eén van de gemakkelijkst te gebruiken tools is Stable Audio, die gratis is tot twintig prompts per maand en zeer onbeperkt aanvoelt. De resultaten zijn misschien niet meteen wat je in reclames zou gebruiken, maar het verrassingselement van dit AI-gegenereerde geluid komt je creativiteit wel ten goede’, legt Tomas Louter uit. Hij vervolgt dat computergegenereerde muziek een totaal ander karakter heeft dan wat mensen zouden maken, wat goede samples oplevert die je kunt gebruiken. Maar net als bij alle AI zijn aanwijzingen belangrijk. Zijn grootste tip: plaats komma’s tussen verschillende delen, zodat het taalgedeelte van de engine begrijpt wat je ervan vraagt. Zie het werken met tools als Stable Audio, niet als een one-stop-shop; gebruik het liever om je fantasie te prikkelen als je vastzit in een sleur. ‘Probeer tools zoals Emergent Drums te gebruiken om muzikale elementen zoals kickdrums of melodiesamples te genereren om je catalogus en creativiteit een boost te geven.’

“Houd er rekening mee dat je nog steeds verantwoordelijk bent als gebruiker van de tool, en niet als het bedrijf achter de tool.”

Tomas Louter

‘Hier wordt het voor mij interessant. Synthplant heeft namelijk een module gemaakt op hun bestaande synthesizer-engine, waaraan je een input-sample kunt geven, en de synthesizer zal feitelijk een geluid maken dat veel op de input lijkt. Stel je voor dat je een geluid creëert zoals de muziek van Hans Zimmer: het is allemaal speelbaar en mogelijk. Het hele thema van de synthesizer is DNA en evolutie en de tool maakt vier snaren die een geluid maken dat precies klinkt zoals je zou willen.’ In termen van auteursrecht: als je dit voorbeeld gebruikt dat klinkt als een andere componist van Splice, kun je het gebruiken – maar houd er rekening mee dat je nog steeds verantwoordelijk bent als gebruiker van de tool, en niet als het bedrijf achter de tool.

Voiceover generatie

Hoe kunnen we voice-overs genereren die natuurlijk klinken? Hoe kunnen we vertalingen maken die natuurlijk klinken? En hoe kunnen we slechte opnames laten klinken alsof ze in een studio staan? Zoals Tomas Louter uitlegt, kan het gebruik van stemsamples een mijnenveld zijn als het gaat om auteursrechten. ‘Ik kan Drake’s stem niet zomaar in mijn producties gebruiken zonder dat hij heel boos wordt en voor veel geld achter je aan komt. Dat gezegd hebbende, heeft kunstenaar Grimes al gezegd dat als iemand haar stem gebruikt en er succes mee heeft, hij/zij 50% royalty’s krijgt. Goede deal! Ik werk in de media en reclame, dus dat lijkt mij geen goed idee voor ons bedrijf. Maar voor jezelf is het echt heel leuk.’

How To Make The Best of AI - by Tomas Louter during BMIM x ADE 2023

Louter is fan van tools als emvoice, dat een tekst-naar-spraakvorm en een MIDI-interface heeft, waarmee je de letters van je zinnen op een notitie kunt projecteren en daarna naar Ableton kunt slepen. Hij legt uit: ‘Een bedrijf als Eleven Labs doet geweldig werk met tekst-naar-spraak, vooral met gepersonaliseerde ervaringen voor klanten. Media.Monks deed een campagne met Tomorrowland waarbij we gebruik maakten van Eleven Labs, waar gebruikers hun eigen track konden creëren met AI. Dat vind ik een van de leukste ontwikkelingen binnen AI.’

Na productie

GOYO is geweldig voor mixing en mastering. Het neemt onze opnames, breekt ze af en bouwt ze weer op om alle ruis, nagalm en stemonzuiverheden te elimineren. Stel dat je een opname hebt die klinkt alsof iemand ergens in een badkamer is opgenomen; gebruik GOYO om die achtergrondgeluiden te verwijderen en je sample op te schonen.’

Informatie en inspiratie

Nu we de favorieten van Tomas Louter hebben gedeeld, zijn we benieuwd. Ben je geïnspireerd om deze tools te gebruiken? En minder bang voor AI? Zoals Louter zei: ‘Misschien neemt AI de muziekcompositie over, maar zonder ons zal het nooit kunnen bestaan omdat het menselijk brein altijd nodig zal zijn voor zijn input’.