Buma Music In Motion was onderdeel van het Amsterdam Dance Event 2023 met een bomvolle conferentie in het Felix Meritis. Honderden muziekprofessionals woonden onze lezingen en panels bij, waar we in de laatste ontwikkelingen op ons vakgebied doken. Naast het bespreken van toekomstige uitdagingen en kansen met experts, hebben we veel bekende componisten, producers en andere muziekprofessionals uitgenodigd om hun inzichten te delen.
Anime is booming
Anime is enorm aan het groeien in populariteit. Met de opkomst van Crunchyroll en andere streamingdiensten hebben nog meer fans nu toegang tot de enorme hoeveelheid beschikbare anime. Daarnaast springen veel merken in op dit genre om samen te werken.
Over de experts in *Cue Epic Anime Music
In dit panel krijgen de luisteraars de gelegenheid om de veelgeprezen componist en elektronische kunstenaar kensuke ushio aan te horen, bekend van zijn fantastische werk aan A Silent Voice, Ping Pong, Devilman Crybaby en Chainsaw Man. Hij spreekt over het unieke proces van het scoren van muziek voor anime-series en hoe hij zijn achtergrond als elektronische muziekkunstenaar heeft gebruikt om enkele van de meest opwindende partituren van dit moment te creëren.
Ellie Harrison van Crunchyroll deelt hoe belangrijk muziek is in dit genre en wat de rol van Crunchyroll is in het steeds mainstream worden van anime.
Naho Saito brengt het unieke perspectief van Aniplex, een Japanse animatiestudio en muziekproductiebedrijf.
We zoomden in op de vraag: Wat maakt anime zo bijzonder?
Ten eerste, hoe begin je met het werken in muziek voor anime?
kensuke ushio legt uit hoe hij zijn beroep van componeren van muziek voor anime begon. ‘Ik begon mijn carrière als artiest in de elektronische muziek en maakte heel veel instrumentale muziek. Een producer van Aniplex was een grote fan van mij en daarom vroeg hij mij een soundtrack te maken voor een van hun animaties.’ Aniplex is een dochteronderneming van Sony Music Japan, waar Naho Saito werkte en later werd overgeplaatst naar Aniplex.
De positie van Ellie Harrison is nog erg nieuw. ‘In principe brengen we muziekcontent naar ons abonnementsplatform voor gebruikers. De markt groeit snel. Alleen al het afgelopen jaar hebben we meer dan 225 uur aan muziekcontent aan ons platform toegevoegd, allemaal artiesten van Sony Music Japan. Onderdeel van die inhoud zijn 100 volledige concertvideo’s, evenals meer dan 3.000.000 muziekvideo’s. Dat levert ook veel nieuwe banen op. Het wereldwijde bereik van anime neemt de afgelopen jaren nog steeds toe.’

Naho Saito legt uit dat anime-muziek vooral groei laat zien op platforms als TikTok en Instagram. ‘Ik merkte dat verschillende nummers die kensuke heeft geproduceerd een sneeuwbaleffect vertoonden in onze omzetrapporten, vooral op platforms als Douyin, de Chinese versie van TikTok. Gebruikers creëerden twintig miljoen video’s met zijn track ‘Night Cruising from Pingpong’, allemaal met organische groei. Daarna kreeg zijn track nog zoveel meer streams op platforms als Spotify. Ik denk niet dat deze mensen wisten dat zijn muziek in anime werd gebruikt, zijn muziek kwam voor hen op de eerste plaats. Dat laat zien hoe anime overal is, zonder dat mensen het zelfs maar merken.’
Hoe is anime-muziek in de loop van de tijd veranderd?

kensuke ushio: ‘Ik ben opgegroeid in de jaren negentig. Toen de animatie-industrie steeds groter werd, ontdekten algemene muziekbedrijven dat het groeide. Daarmee groeide ook het respect voor anime-muziek, terwijl dat in de jaren 70 en 80 niet bepaald het geval was. De diversiteit van animatiemuziek zelf is wijdverspreid. Het is vergelijkbaar met Hollywood, waar muzikanten als technoproducer Junky XL of Johan Johansson van de rockband Nine Inch Nails soundtracks voor animatiefilms begonnen te maken. Dat is vergelijkbaar met Japanse animatievideo’s, waar we ook veel diversiteit zien. Omdat anime groeit, groeit ook de diversiteit in de muziek.’
Omdat anime groeit, groeit ook de diversiteit in de muziek.
kensuke ushio
Naho Saito legt uit hoe ze gegevens van Crunchyroll krijgt over schermaantallen, en ze kan zien dat anime vanuit zakelijk perspectief elk jaar in aantal blijft groeien. Hetzelfde geldt voor anime-conventies, waar het aantal evenementen en fans enorm toeneemt. ‘Japanse anime is altijd een groot binnenlands product geweest, maar werd als industrie afgesloten. Onlangs hebben buitenlandse bedrijven de sector aangeboord. Crunchyroll en Aniplex hebben bijvoorbeeld animes gecoproduceerd.’
Ellie Harrison voegt eraan toe dat het jaren geleden niet cool was om mensen te laten zien dat je naar anime hebt gekeken. Tegenwoordig is dat compleet anders. ‘Je ziet kinderen op scholen Demon Slayer-rugzakken of Naruto-shirts dragen. Dat is echt gaaf tegenwoordig. Beroemdheden zijn begonnen met cosplayen, en zelfs atleten vertellen over hoe anime hen inspireert. We kunnen op dit moment zeker spreken van een heel popcultuurmoment voor anime. Artiesten beginnen steeds meer vertrouwd te raken met het internationale publiek, wat bijdraagt aan de groei van het genre.’
Hoe componeert kensuke ushio zijn anime-muziek?
Ééen van zijn nummers die veel aandacht kreeg, is zijn intro voor ‘Chainsaw Man.’ Ellie Harrison denkt dat die partituur, plus zijn werk voor Devilman Crybaby, vele gedachten heeft veranderd in de manier waarop mensen naar muziek in anime kijken. Maar hoe doet hij dat? ‘Eerlijk gezegd componeer ik de muziek altijd vanuit het diepst van mijn hart. Ik voel veel passie voor elke titel. Ik krijg veel liefde voor mijn werk, maar ook veel haat. Daarom lees ik mijn Twitter niet eens meer. Maar dat stopt mij niet van, want sommige mensen zullen er toch een hekel aan hebben.’

Ellie Harrison voegt eraan toe dat de muziek in anime zo’n groot onderdeel van de show is dat het altijd speciaal en reactievol zal zijn. ‘Muziek in anime beslaat bijna één derde van de hele aflevering. Wat anime bijzonder maakt, is dat de taalbarrière vrijwel niet bestaat. Ik bedoel, als je een fan bent van Latijns-Amerikaanse muziek of K-pop of iets dergelijks, hebben we geen ondertitels of vertalingen nodig. Als je van een liedje houdt, hou je van een liedje. Daarom kan de muziek in anime nog meer groeien dan anime zelf, omdat je het niet hoeft te dubben of aan mensen uit te leggen. Voor fans is het makkelijker te verteren.’
Naho Saito: ‘Iedereen over de hele wereld kan voelen waar anime-muziek over gaat; het is heel universeel. Ik zou de soundtrack graag meer als genre willen promoten; dat is mijn doel.’
Tekst door Meike Jentjens
Foto’s door Birgit Bijl