Op 7 december presenteert RE:VIVE met steun van Buma Music in Motion de vierde Crossing Over Workshop met muzikant Oliver Coates. De Crossing Over-serie bevat producers en componisten uit de experimentele en elektronische muziekwereld die de overstap hebben gemaakt naar het componeren voor film, tv en videogames. Deze workshop staat open voor elke muzikant die geïnteresseerd is in het leren van zowel professioneel als creatief de ins en outs met betrekking tot componeren voor media.
Deze workshop is gratis, maar inschrijven is verplicht en er is beperkt plaats. Registratie wordt verleend op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt.
De registratie is gesloten; de maximale capaciteit is bereikt.
Over Oliver Coates
Bekend om zijn donkere sfeer en experimentele cellospel, een belangrijk onderdeel van RVNG Intl. is Oliver Coates al bijna tien jaar stiekem bezig met het opbouwen van zijn filmscore. Zijn eerste releases op PRAH Recordings varieerden van minimalistisch modern klassiek met de nadruk op zijn kerninstrument, de cello, tot lofi-house en abstracte geluidscollage. Zijn album uit 2016 met collega-filmcomponist Mica Levi, Remain Calm, waadde in de wateren van dub, experimentele elektronica en diepere sonische verkenning. Toen hij eenmaal een huis had gevonden op RVNG Intl. is het niet eens de moeite waard om de stijl van Coates vast te leggen, aangezien hij eenvoudigweg weigert of niet in staat is om op één rijstrook te blijven. Dit maakt hem tot het perfecte Zwitsers zakmes voor filmscores.
Zoals we al zeiden, borrelt de filmcarrière van Coates al tien jaar onder de oppervlakte. Hij dook voor het eerst op als cellist en werkte samen met Mica Levi aan Under the Skin, daarna vond hij zijn weg naar Jonny Greenwood’s rolodex voor Phantom Thread (en deed tour support voor Thom Yorke). Hij werkte ook samen met Matthew Herbert voor The Cave en vele andere ondersteunende credits. Maar in 2022 kreeg hij zijn eerste grote solo credit, toen hij componeerde voor The Stranger, de doorbraakfilm van de Australische filmmaker Thomas M. Wright. Daarna ontaardde het in waanzin met zes credits in 2022 en 2023 plus nog drie titels die in 2024 zullen worden uitgebracht, en er zullen er nog meer worden aangekondigd. Een van deze films is met name de veelgeprezen coming-of-age-film Aftersun van Charlotte Wells uit 2022, die op bijna elk filmfestival prijzen heeft gewonnen. Hij scoorde ook de nieuwste film The Occupied City van regisseur Steve McQueen, samen met Foe, The Absence of Eden en Close to You. Zijn werk voor Aftersun is echter een ongelooflijk nieuw muzikaal statement van iemand buiten de conventionele componistenwereld, dat zeker nog jaren in de koker van tijdelijke temp music supervisors zal belanden.
Naast dit alles heeft Coates echter nog steeds de tijd om experimentele platen uit te brengen, af en toe een liveshow plus componeren en dirigeren voor Dior en meer.
Over de workshop
Tijdens deze workshop deelt Coates zijn ervaringen tijdens zijn overstap naar de wereld van het componeren voor bewegende beelden vanuit een professioneel en artistiek perspectief. Hij zal demonstraties en walk-throughs geven van verschillende clips en scènes en dieper in zijn geluidsontwerp- en compositieproces duiken. Daarna krijgen de deelnemers een fragment uit het archief van Beeld & Geluid en worden ze uitgedaagd om voor dat kleine fragment te componeren. We volgen dat op met een show-and-tell- en reflectiesessie.