26 jun '25 - Blog / Eventverslag

Van stilte naar spanning: hoe muziek True Detective nóg kouder laat voelen – BMIM Special 2025

Een ijskoud landschap, een mysterie dat langzaam onder je huid kruipt, en muziek die voelt als ademen in de vrieskou. Tijdens BMIM Special 2025 doken componist Vince Pope, Emmy-winnende music supervisor Susan Jacobs en componist/producer Tessa Rose Jackson in het maakproces achter de soundtrack van True Detective: Night Country. Een serie waarin muziek niet alleen de sfeer versterkt, maar onderdeel is van het verhaal. Een open gesprek over intuïtie, samenwerking en muziek die voor kippenvel zorgt.

Geen bombast, wel onderhuidse spanning

BMIM Special 2025 - eventreport true detective

Vince Pope kreeg de taak om de muzikale wereld van dit nieuwe seizoen van True Detective vorm te geven. Geen makkelijke klus, met het werk van T Bone Burnett als voorganger. Maar in plaats van groot of dramatisch te denken, koos hij voor een geluid dat langzaam onder je huid kruipt. “Ik wilde dat de muziek aanvoelde als het landschap zelf. Niet iets erbovenop, maar iets dat erin zit.”

Zijn score is opgebouwd uit fluisterende texturen, ijzige drones en geluiden die bijna één worden met beeld en omgeving. Hij gebruikte onder andere de Fujara, een mysterieuze Slowaakse herdersfluit, én field recordings van wind, adem en ijzel. Susan Jacobs vulde aan: “We wilden geen muziek die laat horen wat er gebeurt, maar die precies voelt wat er tussen de personages in hangt.”

Muziek die voelt als rouw en als kracht

Naast spanning speelt ook emotie een grote rol in de soundtrack. Jacobs vertelde hoe belangrijk het was dat de muziek het vrouwelijke perspectief in de serie recht deed. “Er zit zoveel kracht in hoe de vrouwen in deze serie zoeken, overleven, voelen. De muziek moest dat ondersteunen, niet gladstrijken.”

Een opvallende keuze was de inzet van Tanya Tagaq, een Inuit throat singer. Haar rauwe, fysieke stemgeluid gaf de muziek een dierlijke, menselijke laag. Pope: “Haar stem is koud, wild, oer. Precies wat deze wereld nodig had.”

Ook Tessa Rose Jackson herkende die zoektocht. Ze vertelde hoe ze in haar eigen werk vaak vertrekt vanuit sfeer of gevoel:

Soms zegt muziek meer door wat je níet speelt. Ik werk vaak vanuit het lichaam: waar zit de spanning, waar zit de adem?

Samenwerken is los durven laten

Wat bij alle sprekers terugkwam: de samenwerking met de regisseur (Issa López) was intens en bepalend. Jacobs: “Soms had ik een track gevonden die zó goed voelde, en dan zei Issa: nee, nog niet, we zijn nog in act one. Dat soort gesprekken tillen het naar een hoger niveau.”

Pope vertelde hoe belangrijk het was om zijn instinct te volgen, ook als dat betekende dat er juist géén muziek nodig was. “Je voelt soms dat stilte sterker is dan geluid, dat moet je durven laten staan.”

Iets nieuws maken binnen een iconisch format

De erfenis van eerdere True Detective-seizoenen was voelbaar, maar volgens Pope moest je die niet kopiëren. “Natuurlijk voel je de druk, maar als je écht iets wilt toevoegen, moet je je eigen pad volgen.”

Jacobs zei het treffend: “True Detective draait niet om herkenbaarheid, maar om sfeer. En sfeer moet je opnieuw vangen.” Tessa Rose Jackson vond het inspirerend om te zien hoe persoonlijk deze soundtrack is geworden: “Dat vind ik zo bijzonder aan filmmuziek, dat je mag vertrouwen op je gevoel, ook als dat niet per se logisch is.”

Een fluisterende stem onder het ijs

De muziek van True Detective: Night Country is geen extra laag, maar een wezenlijk onderdeel van het verhaal. Tijdens BMIM Special 2025 werd duidelijk hoeveel impact muziek kan hebben als je durft te vertragen, te luisteren en precies dat ene detail weet te raken. Vince Pope:

Het gaat er niet om wat je hoort, maar wat het met je dóet. En soms is dat iets héél kleins.