09 aug '23 - Blog / Eventverslag, Kennis

Panel: Smart income, smart money

Enkele veelvoorkomende uitdagingen waarmee componisten en creatievelingen worden geconfronteerd als het gaat om hun financiën, zijn volume, (een gebrek aan) transparantie en toegankelijkheid van hun inkomstenstromen. Dat beweren drie vooraanstaande mensen in de branche. Tijdens het panel Smart Income, Smart Money presenteerden Marcel A. Wiebenga, Nitzan Hoffman en James Jones Jr. hun kennis over het op de beste manier beheren van verschillende inkomstenstromen. Laat deze experts op het gebied van slimme data, technologie, machine learning en datawetenschap u met hun oplossingen door uw financiële proces leiden.

1. James Jones, Esq. is de mede-oprichter en CEO van UseBump.com, een bedrijf dat begon toen zijn vader, een muzikant, niet precies kon bevatten hoeveel geld hij aan zijn muziek verdiende terwijl hij toerde en optrad in verschillende kerken. ‘Het aantal makers groeit snel, evenals hun inkomen. Dat geldt voor muzikanten, componisten en contentmakers op YouTube en Tiktok. Het ontbreken van nauwkeurige inkomstenregistratie betekent dat makers geen leningen en kredieten van traditionele banken krijgen. Ze worden in de categorie risicovol geplaatst. Bump geeft makers volledig inzicht in hun financiën op alle platforms, helpt hen de juiste zakelijke beslissingen te nemen, toegang tot kapitaal te ontsluiten en prioriteit te geven aan de grootste hefbomen voor groei. We volgen de totale inkomsten van de maker en voorzien hen van geautomatiseerd krediet.’

‘Dus nu we beginnen te evolueren van een economie die wordt aangedreven door kleine bedrijven naar een economie die steeds meer wordt aangedreven door individuen, hebben we de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat makers slagen. We werken samen met Mastercard, Buma Music in Motion en Snapchat om dat te waarborgen en werken samen met videomakers over de hele wereld.’

2. Marcel Alexander Wiebenga is mede-oprichter en partner bij Howl. Creative Music Strategy + Execution, een muziekbureau dat werkt voor merken en reclamebureaus en daarnaast de officiële vertegenwoordiger is voor Hypnosis in de Benelux. Vorig jaar startte Wiebenga samen met Nicholas van den Doel ook het bedrijf Ringo. Ringo is een business-to-business muziek voor media-inkoopplatform.

‘In 2020 was de hele markt voor muziek voor media vier miljard dollar waard met gemiddeld een miljoen plaatsingen. Er kwam een ​​rapport uit van Goldman Sachs waaruit blijkt dat we te maken hebben met een markt van acht miljard dollar in 2030. Op dit moment hebben we een zeer inefficiënt systeem. De vraag is, waarom is dat? Als producent bij een reclamebureau heb je ongeveer drie rollen: het beheren van budgetten, timings en verwachtingen. Elke commerciële productie begint met tracksuggesties die al dan niet gelicenseerd zijn. Als er tien nummers zijn, heb je een probleem als producer.’

‘Met een handmatige haalbaarheidscheck verlies je veel tijd. Hetzelfde geldt voor rechthebbenden, die gemiddeld drie uur aan één track besteden. Het conversiepercentage is volgens ons onderzoek minder dan 5%. Dat vinden wij verspilling. We willen synchronisatiebewerkingen moeiteloos en toegankelijk maken door ze te automatiseren. Dat doen we door mensen on-demand haalbaarheidschecks te bieden. We zijn ’s werelds eerste onafhankelijke toegangspunt voor metadata voor synchronisatie.’

3. Nitzan Hoffmann is al bijna twintig jaar een actieve tourmuzikant en studio-engineer en werkt momenteel als projectmanager bij FXR [fixer]. Ze ziet een enorm probleem in de muziekindustrie. ‘We merken veel frustratie aan de kant van de componist. Als artiest en maker verzamelen verschillende organisaties inkomsten (mechanische-, prestatie-, naburige-rechten, uitgeverij, master etc.) voor u uit verschillende royaltybronnen.. En het is een terechte vraag: wordt u correct betaald? Maar er is geen eenvoudig antwoord.’

‘Sommige aanmeldingen gaan mis of worden vergeten. Het innen van de royalty-inkomsten is nog ingewikkelder. Uw affiliaties verzamelen uw geld voor u van over de hele wereld. Een gebrek aan standaardisatie en transparantie in de branche leidt nog steeds tot problemen bij het verzamelen van gegevens en het “verdwijnen” van geld in de zwarte doos. Als u veel tijd over heeft, kunt u al uw verschillende portals doorlopen en uw verklaringen handmatig vergelijken en op zoek gaan naar inconsistenties. Dat is waar FXR om de hoek komt kijken: we geven je één portaal waar je al je opgaven kunt indienen en geven je een duidelijk overzicht van je hele catalogus met al die verschillende inkomstenstromen.’