Bij Buma Music in Motion draait het om het leggen van betekenisvolle verbindingen tussen de muziek- en media-industrie. InSync is een nieuwe, terugkerende column waar muziekbureaus, synchronisatiebureaus en componisten de kans krijgen om te praten over hun topproducties van 2020. We duiken diep in hun werk, ontsluiten informatie achter de schermen en duiken in hun creatieve processen. Vandaag zijn we inSync met Rogier van Twuijver van Modern Day Composers.
Vertel eens, wie ben jij?
Wij zijn Modern Day Composers, gevestigd in Amsterdam. Wij maken muziekproducties voor (film- en game)trailers, merken en evenementen. We hebben vooral klanten die hun merk op een nieuwe manier willen uiten en daarom behoefte hebben aan een modern en verfrissend geluid. Omdat we voornamelijk werken met producers en componisten met een connectie met de elektronische dansmuziekscene, zijn we in staat om het geluid te vinden waar onze klanten naar op zoek zijn. Daarnaast bieden we sonische strategiediensten aan, wat betekent dat we samen met een klant bepalen hoe de organisatie moet klinken in alle vormen van communicatie (intern en extern) voor zowel de korte als de lange termijn.
Je zei dat ‘Safe Distance Ballet’ je topproductie van 2020 is, zoals we het graag noemen, kun je ons meer vertellen over dit project?
We maakten muziek voor een opvallende campagne van G-Star RAW in samenwerking met Nationale Opera & Ballet en Joris Voorn. The Family Amsterdam, een reclamebureau, nam contact op en vroeg ons een muziekstijl te bedenken voor de boodschap ‘Safe Dance Ballet’. De boodschap die G-Star wilde uitdragen was in het kader van de coronacrisis en moest laten zien dat ze de 1,5 meter samenleving serieus nemen, maar ook nog volop mogelijkheden zien binnen die samenleving.
Dit alles kwam tot uiting in een prachtige, unieke tutu van 1,5 meter lang, die het verhaal vertelt van een jongen en een meisje die, na lange tijd van elkaar gescheiden te zijn geweest, weer bij elkaar komen op het podium. Ze blijven netjes, houden afstand, maar dansen weer samen. Een mooie boodschap die nog steeds actueel is en daarom zijn we zo blij dat we daaraan hebben kunnen bijdragen.
Dus, naast de boodschap van hoop en mogelijkheden, wat was de magie achter deze synchronisatie? Waarom denk je dat het zo goed werkte?
Eerst en vooral: de timing. Deze campagne kwam op het perfecte moment. Ten tweede de combinatie van de originele choreografie, de sprekende beelden en de synchronisatie van klassieke muziek en elektronische muziek die het RAW-gevoel en daarmee alles waar G-Star RAW voor staat perfect weet vast te leggen.
Wat maakte dit nummer zo syncable?
Verschillende factoren. Joris Voorn componeerde dit muziekstuk speciaal voor deze campagne en net daarvoor had Boy Bianchi de toon gezet voor G-Star qua geluidsidentiteit. Deze twee heren vonden samen de perfecte cocktail om de beelden van de juiste muzikale emotie te voorzien. Wat de extra touch gaf is dat de strijkers van het Nationale Opera & Ballet orkest de partituren ontvingen en LIVE speelden in de Stopera, terwijl Joris Voorn de beats oplegde en de dansers op het podium verschenen. Je ziet, hoort en voelt meteen dat dit 100% echt is, niets is nep of nagespeeld. En daar houden we van, dat iets puur en echt is en hard binnenkomt.
Het valt ons op dat er heel wat getalenteerde muzikanten zijn die hebben meegedaan en bijgedragen aan deze campagne. Wie was de muziekbegeleider? En wie heeft hieraan bijgedragen?
G-Star wist precies wat ze wilden, en we hebben ervoor gezorgd dat we op een bescheiden manier al hun ideeën en wensen tijdens het proces hebben gehonoreerd terwijl we de solide identiteit van het merk bewaakten. Wij waren verantwoordelijk voor de muziekbegeleiding, maar het was vooral een directe samenwerking tussen het merk, het bureau, de choreograaf, de videoprofessionals, Nationale Opera & Ballet en de componisten.
Dat klinkt als heel veel mensen om mee samen te werken. Kun je ons meer vertellen over het creatieve proces? Hoe was dat?
Het begon allemaal met een paar telefoontjes, gevolgd door een briefing op papier, een moodboard en toen moesten alle betrokken partijen tegelijk aan de slag. Zodra we de ballerina zagen optreden in haar 1,5 meter lange denim tutu, groeide ons geloof in dit concept alleen maar. We hadden slechts te maken met een tijdlijn van twee tot drie weken en ondertussen veranderden de covid-beperkingen elke week. Wat je bijna zou vergeten, is dat ook wij tijdens het hele traject rekening moesten houden met de 1,5 meter. Dat maakte het er niet makkelijker op. Het was daarom extra lonend dat het eindresultaat zo sterk en meegaand was.
Dat klinkt als heel veel mensen om mee samen te werken. Kun je ons meer vertellen over het creatieve proces? Hoe was dat?
Het begon allemaal met een paar telefoontjes, gevolgd door een briefing op papier, een moodboard en toen moesten alle betrokken partijen tegelijk aan de slag. Zodra we de ballerina zagen optreden in haar 1,5 meter lange denim tutu, groeide ons geloof in dit concept alleen maar. We hadden slechts te maken met een tijdlijn van twee tot drie weken en ondertussen veranderden de covid-beperkingen elke week. Wat je bijna zou vergeten, is dat ook wij tijdens het hele traject rekening moesten houden met de 1,5 meter. Dat maakte het er niet makkelijker op. Het was daarom extra lonend dat het eindresultaat zo sterk en meegaand was.
Elke dag brengen we ons ‘A’-spel en dat loont, de extra aandacht die het kreeg was de kers op de taart, waardoor alle moeite het honderd procent waard was.
Modern Composers
Met een campagne als deze kunnen we niet anders dan ons afvragen; komen er in de nabije toekomst interessante synchronisaties aan?
Het mooie is dat we ons profileren als dé muziekpartner voor de sexy en stoere, maar inmiddels werken we ook voor organisaties als ABN Ambro en de corporate event branche. Wat we daar mooi aan vinden, is dat we met onze moderne muziekstijl nieuwe doelgroepen voor deze organisaties en bedrijven weten aan te trekken en ‘gewoon’ nieuwe generaties aanspreken.
Simpelweg nieuwe generaties in de oren klinken klinkt als een mooie missie, maar het maakt ons ook nieuwsgierig; als je voor je eigen bureau zou kunnen werken en jezelf als muziekpartner zou moeten presenteren, welk eerder werk zou je dan gebruiken om te pronken met je unique selling point?
Een van onze eerste succesvolle projecten was voor onze klant Absolut Vodka, de campagne ‘#THISISOURHOUSE’ is speciaal gemaakt voor hun samenwerking met Amsterdam Dance Event. We zijn bijzonder trots op dit project omdat deze campagne, nu drie jaar oud, over gelijkheid gaat en daarom nog steeds relevant is. We wisten toen al dat elektronische muziek voor veel moderne merken een blijvende (en verbindende) rol zou spelen en daar ervaren we nog steeds de voordelen van. En over nog eens drie jaar zullen we waarschijnlijk hetzelfde denken over de campagne ‘Veilig Afstand Ballet’.