
Hoe promoot je je composities in dit snelle werkveld? Digitale marketing zou uw composities nog meer naar een hoger niveau moeten tillen, maar het kan een uitdaging zijn om te navigeren. Paul Crary is de Director of Digital Marketing bij Position Music en leidt je door onderwerpen als meer streams, influencer-marketing, apps zoals TikTok en meer. Tijdens zijn panel op de BMIM Conference tijdens de BMIM x ADE Conference afgelopen oktober, praatte Paul Crary componisten bij over de ontwikkelingen die hij ziet in zijn vakgebied.
Creator Music van YouTube – een echte gamechanger
YouTube en TikTok zijn de platforms waarop Crary het meeste succes boekte bij het ontdekken van muziek, het pitchen van muziek, het verspreiden van muziek en het zien ontstaan van de streams. Hij denkt dat hun nieuwe feature Creator Music, aangekondigd vlak voor zijn presentatie op BMIM, een enorme impact zal hebben op zijn werk en iets is om naar uit te kijken. ‘YouTube’s Creator Music is een nieuwe manier voor makers om hun muziek rechtstreeks in de YouTube-app te licentiëren, zodat ze er later geld mee kunnen verdienen. Dat is een enorme game-wisselaar. Position Music werkt actief met hen samen aan de Beta-versie om onze muziek in de app te krijgen. Het gaat het landschap veranderen van hoe YouTubers muziek gebruiken.’
Fans willen meedoen
Vooral tijdens de pandemie wilden fans deel uitmaken van het maakproces. Paul Crary vindt het een grote ‘doen’ om hen bij je werk te betrekken. ‘Als je een fanbase opbouwt en je hebt het geluk om ze aan te boren, dan zou je dat moeten doen. Zelfs als je duizend volgers hebt, is dat als een leger voor jou. Dus als je een video maakt en op sociale media plaatst, tag dan iedereen die je op de set tegenkomt, iedereen die eraan heeft gewerkt en de mensen die je hebben geholpen. Vraag ze om dingen voor je te doen, zoals delen en opnieuw posten. Wees lui’, lacht hij.
Gebruik alle tools van TikTok
‘TikTok is gebaseerd op algoritmen. Dus post maar weg! Je kunt dezelfde video spammen als je wilt. Het is een kwestie van timing en elke keer de ondertitels veranderen. Pas gewoon een bericht aan en kijk wat werkt. Als een bericht op de pagina ‘Voor jou’ terechtkomt, kun je de andere berichten verbergen en de viral bovenaan laten staan. TikTok vindt het belangrijk dat je al hun tools gebruikt, dus gebruik de stickers, tekst-naar-spraak en gebruik filters. Ze hebben trackers die weten wanneer je hun spullen gebruikt, dus ik gebruik alle filters die ik kan vinden. Dat geeft meestal een boost. Zelfs het promoten van berichten is supergemakkelijk; vraag gewoon een autorisatiecode en stel de add-manager in, zodat u kunt beginnen met targeten.’

Er zijn influencers in elke niche ter wereld: gebruik ze
Componistenduo Duomo werd ontdekt toen Netflix ze synchroniseerde met hun cover van Taylor Swift’s nummer ‘Wildest Dreams’ in hun beroemde show Bridgerton. Ze coveren popmuziek en zijn getekend bij Position Music. Crary: ‘Het leuke aan hen is dat ze wereldwijd veel geweldige muzikanten kennen. Ze deden een Billie Eilish-cover van ‘Everything I Wanted’, die erg groot was tijdens de pandemie. De spelers stuurden ons de onderdelen en die hebben we samengevoegd tot een compositie. Later kregen we TikTok-influencer ThatViolaKid om de altviool van Duomo’s compositie te spelen. Hij hielp veel mensen in zijn niche op TikTok om de muziek van Duomo en Bridgerton te ontdekken. Dus hoe groot, klein of raar je muziek ook is, er zijn mensen die je kunnen helpen je muziek ontdekt te krijgen. Wees niet verlegen om contact met ze op te nemen.’
Geschreven door Meike Jentjens
Foto’s van Roxanne Wilm