Bij Buma Music in Motion draait het om het leggen van betekenisvolle verbindingen tussen de muziek- en media-industrie. InSync is een nieuwe, terugkerende column waar muziekbureaus, synchronisatiebureaus en componisten de kans krijgen om te praten over hun topproducties van 2020. We duiken diep in hun werk, ontsluiten informatie achter de schermen en duiken in hun creatieve processen. Vandaag zijn we InSync met Karolien Mazereeuw-Coolen, Head of Sync bij Sony/ATV Music Publishing.
Hallo Karolien, kun je ons wat meer vertellen over Sony/ATV Music Publishing en je team?
Sony/ATV Music Publishing is de toonaangevende wereldwijde muziekuitgever met een gevarieerde catalogus van iconische nummers geschreven door legendes als The Beatles, Bob Dylan, Michael Jackson, Carole King, Queen en de Rolling Stones, maar ook door hedendaagse supersterren als Beyoncé, Pharrell Williams, Drake, Lady Gaga, Kanye West, P!nk, Sam Smith en Ed Sheeran. Ons lokale Benelux-kantoor, gevestigd in Amsterdam, vertegenwoordigt songwriters zoals Duncan Laurence, Jacqueline Govaert, Danny Vera, Son Mieux, Lil Kleine, Yung Felix, Ir Sais, Hooverphonic, Jonathan Hendrickx, Kovacs en nog veel meer.
Ons Creative Sync team bestaat uit Hans Schlatmann (Senior Marketing en Sync Manager, David Reijns (Junior Sync Manager), Marc van der Haas (Head of EMI Production Music) en ikzelf (Head of Sync).
Je zei dat “Ode aan Nederland” van KPN Sony/ATV’s topproductie van 2020 is. Kun je ons meer vertellen over dit project (briefing, doel, stijlen, enz.)?
De campagne “Ode aan Nederland” van telecomaanbieder KPN was een eerbetoon aan de mensen in Nederland. Volgens KPN bleek dat toen de COVID-19-pandemie het land voor het eerst trof, mensen meer verbonden waren dan ooit tevoren. Met deze video wilde KPN iedereen in Nederland een groot compliment geven, gezien door de lens van webcams, chats, videobellen, teamsessies, vlogs, posts en stories met een krachtige boodschap ‘Houd afstand. Houd contact’ (Houd afstand. Blijf verbonden).
Waarom denk je dat deze synchronisatie zo goed werkt?
Deze reclame werd voor het eerst uitgezonden vlak nadat Nederland aanvankelijk in lockdown ging als gevolg van de pandemie. Mensen waren zich aan het aanpassen aan hun nieuwe realiteit, vol onzekerheid, uitdagingen maar ook nieuwe kansen. Virtueel verbonden blijven was belangrijker dan ooit tevoren. Ik denk dat deze commercial perfect weergeeft wat Nederland doormaakte in onzekere tijden en het algehele sentiment. De toon is echter uiterst optimistisch. De muziek en teksten van Danny Vera’s Roller Coaster (“Here we go. On this rollercoaster life we know. With that crazy highs and real deep lows”) boeiden op briljante wijze de achtbaan van emoties die mensen voelden en hebben gevoeld sinds de pandemie toesloeg.
Je zei dat het nummer perfect het sentiment van de pandemie weergeeft. Is dat de reden waarom dit nummer volgens jou zo syncable was of waren er ook andere factoren die hebben bijgedragen?
Dit lied zit vol emotie. Het tempo verandert binnen het muziekstuk, waardoor er meer opties zijn in het montageproces. De teksten zijn zeer herkenbaar, vooral voor de achtbaan van gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Wat ik zo leuk vind aan het effect van de reclame, is dat “Roller Coaster” echt een pandemisch volkslied werd. Het hielp het nummer op een andere manier opnieuw te lanceren en bood mensen nu meer dan ooit troost in onzekere tijden. Het spreekt een groot publiek aan, van kinderen tot onze grootouders.
Voor mij laat dat echt zien dat dit nummer perfect paste bij de afbeeldingen in de campagne en het onderwerp.
Karolien Mazereeuw-Coolen, Head of Sync bij Sony/ATV Music Publishing
Het resultaat is een bekende campagne met een nummer dat de meeste mensen herkennen. Wie was de muziekbegeleider van deze campagne? En wie heeft hieraan bijgedragen?
De Music Supervisor van dit project was Steve Johnsen, oprichter en muziekproducent bij Never Square Music, die ook verantwoordelijk was voor de muziekproductie. We hebben eerder met Steve samengewerkt aan verschillende andere projecten, waaronder de vorige KPN-campagne met remakes van het klassieke Beatles-nummer “With a Little Help From My Friends”. dentsuACHTUNG! & Wefilm waren verantwoordelijk voor de creatie en productie van de campagne “Ode aan Nederland”.
Hoe verliep het creatieve proces voor deze campagne?
Het nummer lag al in een vroeg stadium op tafel. Tijdens het onderhandelingsproces hebben we met Steve naar enkele alternatieven gekeken. Goede solide, rustgevende opties die ook de emotionele laag bedekten die Roller Coaster deed. Het werd echter al snel duidelijk dat Roller Coaster de boodschap van de commercial en de verschillende scènes tekstueel en qua tempo het beste weergaf.
Danny Vera heeft sterke overtuigingen over voor welke projecten hij zijn muziek wil licentiëren. Wij fungeerden als bemiddelaar tussen hem, zijn wensen en de opdrachtgever. Het werd al snel duidelijk dat de commercial ook een meer sociaal doel diende toen we de videocontent met hem doornamen. We kwamen op een punt waarop de muziek de beelden diende en de inhoud van de video het lied recht deed.
Met de laatste maanden van 2020 in aantocht, vroegen we ons af… Komen er in de nabije toekomst interessante synchronisaties aan?
Met zo’n uitgebreide catalogus komen er altijd interessante synchronisaties aan. Kerstmis komt eraan en het is eerlijk om te zeggen dat we een aantal iconische kerstliedjes zouden moeten zien/horen in een grote landelijke advertentie. We zijn momenteel bezig met een campagne voor een van de grootste retailers van Nederland.
Enkele van de advertenties die momenteel bij onze muziek worden uitgezonden, zijn campagnes voor Sodastream (“Think”), Rabobank (“Where Everyone Knows Your Name”), T-Mobile (Madness’ “Our House”), Jumbo (“Singin ‘ in the Rain”), Google (Ofenbachs “Rock It”) en Facebook (Bongo Bands “Apache”). Onze muziek komt ook voor in verschillende Netflix-trailers, zoals Suburra seizoen 3 en Barbarians.
Daarnaast hebben we net de muziekbegeleiding voor de film Casanova’s afgerond. Zoals bij de meeste muziekbegeleidingsprojecten die we doen, leverden we de liedjes in de film (uit onze commerciële catalogus en onze bibliotheekcatalogus) en waren we ook betrokken bij de creatie van een remake-versie, uitgevoerd door Re-Play, van “Casanova”, het themalied van de film. Binnen 2 weken bereikte de film de Gold-status, dus dat is goed nieuws, zeker nu! Kijk uit voor meer van onze aankomende projecten op onze socials…
Als je je eigen bedrijf in een muziekproductie zou moeten beschrijven, wat zou je dan zeggen?
Onze diensten variëren van project tot project. Ons team is verantwoordelijk voor alle creatieve licentieaspecten voor de catalogus van Sony/ATV (meer dan 4 miljoen nummers). Uniek aan ons territorium is dat we ook de exploitatie van de mastercatalogus van Sony Music voor onze rekening nemen. Wij zijn het enige gebied ter wereld dat aan beide catalogi werkt, vaak als one-stop-shop voor onze klanten.
In sommige gevallen treden we op als muziekbegeleider bij een project, bij andere projecten werken we nauw samen met een muziekbegeleider om de juiste muziek te vinden en dan hebben we alle toestemmingen en onderhandelingen die we voeren voor het gebruik van onze muziek in verschillende projecten. We zijn voortdurend verbonden met onze klanten om aan hun muzikale behoeften te voldoen, zonder ooit de belangen uit het oog te verliezen van degenen die we vertegenwoordigen, onze songwriters.
Bedankt Karolien, voor je antwoorden en inspirerende campagnes.
Volledige credits KPN “Ode aan Nederland”: Opdrachtgever: KPN | Campagne: ‘Ode aan Nederland’ | Agentschap & Productie: dentsuACHTUNG! & Wefilm | Regie: Jan Boon | Muziekproductie: Steve Johnsen, Never Square | Muziek Geluid: Remko Keuter, Audioville