Tijdens BMIM Special vorige maand, doken we in de vraag hoe muziekprofessionals in de media hun horizon kunnen verbreden. Terwijl wij heel trots zijn op het uitzonderlijke talent en de kwaliteit van Nederlandse muziek-agency’s, gaf het panel ‘Fresh Ideas from Abroad’ bezoekers een perspectief op strategieën die succes in het buitenland kunnen stimuleren.
Ontdek de nieuwste technologische innovaties die een revolutie in de industrie teweegbrengen en leer hoe topbureaus samenwerkingsrelaties met artiesten koesteren dankzij de kennis van sprekers Daniel Olaifa en Tom Cathcart. Moderator Tessa Rose Jackson stelt hen de vragen waarop we allemaal een antwoord willen.
Daniel Olaifa is Music Supervisor bij Black Sheep Music in het Verenigd Koninkrijk. Hij werkt momenteel voor klanten als Tesco, Samsung, Ribena, farmaceutische bedrijven in de Verenigde Staten en nog veel meer. Tom Cathcart is muziekproducer bij Heavy Duty Projects in het Verenigd Koninkrijk. Hij is de Lead voor Europa, wat betekent dat hij zich bezighoudt met het uitgeven van muziek bij het bedrijf, van originele muziek tot licenties en bibliotheekmuziek. Hun moderator, Tessa Rose Jackson, is componist voor film, tv en games, en daarnaast ook opname- en uitvoerend artiest.
Tessa Rose Jackson: ‘Laten we eens jullie werk induiken. Welke trends of golven zien jullie op dit moment steeds vaker opduiken in internationale campagnes?
‘Componisten krijgen vaak een opdracht en moeten werken binnen de contouren van die opdracht’, opent Tom Cathcart. Hij legt uit waarom het moeilijk is om te spreken over trends in muziek die voor agency’s wordt gebruikt, omdat Heavy Duty voornamelijk pop- en moderne muziek uitgeeft en die naar de wens van de klant wordt geleverd. ‘We hebben een goede dekking op dat gebied, maar ik hoor graag mensen die in een echte niche opereren.’
Daniel Olaifa is het daarmee eens en zegt dat hij experimentele geluiden ook waardeert. ‘Tijdens het proces probeer ik het creatieve team en de creatieve regisseurs te betrekken bij nieuwe muziek, omdat het een deel van mijn rol hier is om voorop te lopen op trends. We praten vaak met nieuwe componisten en muzikanten in de hoop iets anders te vinden. Daarin zijn we proactief, om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten als ze daar behoefte aan hebben. Bij Black Sheep Music proberen we anders te zijn’, aldus Olaifa.
‘Een interessant onderwerp voor al mijn collega-componisten: klopt het dat bureaus veelal op zoek gaan naar samenwerkingen met hele bekende popartiesten? En als dat waar is, wat is dan het gevolg voor minder bekende componisten?’ vraagt Tessa Rose Jackson beide music supervisors.
Tom Cathcart beantwoordt de vraag door uit te leggen dat er op dit moment zoveel content wordt gemaakt, dat er een even grote hoeveelheid werk is voor componisten. ‘Componeren is zo’n specifieke vaardigheid dat we altijd op zoek zijn naar mensen die dat goed kunnen. Ik zou niet zozeer zeggen dat het gaat om het kiezen van een beroemde popster, maar meer om het opvolgen van de briefing die we krijgen en dan een persoon vinden die goed bij die briefing past’, legt hij uit.
‘Sommige merken werken graag met grotere artiesten dan andere’, legt Daniel Olaifa uit. ‘Op dit moment is het woord dat we allemaal horen in de briefings voor composities: upbeat. Componisten hebben de kans om echt een verhaal te vertellen, maar ze moeten in de compositie balanceren tussen de wensen van het merk en hun creativiteit. Dat vergt soms een beetje compromissen, vooral met niche-artiesten en muziek.’
De vraag die iedereen bezighoudt is natuurlijk of er een kans is voor Nederlandse producers om het te maken in het Verenigd Koninkrijk. Tessa Rose Jackson: ‘Wat zijn onze kansen?’
Daniel Olaifa: ‘We proberen niet altijd dezelfde mensen te vragen om met ze te werken. Als we niet genoeg tijd hebben voor een project, kan het heel handig zijn om iemand in te huren met wie we al eerder hebben samengewerkt, zodat we weten dat we ze kunnen vertrouwen. Het nadeel is dat dit geen nieuwe deuren opent voor anderen. Dus we proberen een open geest te houden als er tijd is, zodat meer mensen kansen krijgen.’
Met de ongeveer vijftig pitches die Tom Cathcart elke maand ontvangt, is de kans klein, zegt hij. Hij geeft maandelijks opdrachten voor ongeveer twee composities, waardoor het een uitdaging is om er doorheen te komen. Maar dat geldt voor componisten uit alle landen, niet alleen uit Nederland. Zijn advies: ‘Schiet direct in de roos als je contact opneemt met een music supervisor. Als je bijvoorbeeld hebt gezien dat ze een briefing hebben uitstaan voor een klassieke compositie met klavecimbel, stuur de supervisor dan een stukje van 30 seconden waarin je het klavecimbel bespeelt. Ik krijg nooit echt dat soort pitches die opvallen. Maak je werk uniek zodat je kunt opvallen.’
Het idee van een allrounder is geweldig, maar net als veel bureaus hebben daar al best veel van in ons netwerk’, voegt Daniel Olaifa toe. Als ik nieuwe componisten aanneem, denk ik na over de mate van authenticiteit die ze ons kunnen brengen. Vragen als wat voor hen spreekt, helpen me bij het kiezen in het proces. Ik ben absoluut ruimdenkend en het maakt me niet uit waar je vandaan komt. Ik wil met mensen werken aan iets waar ze het beste in zijn’, besluit hij.
Foto’s door Birgit Bijl
Tekst door Meike Jentjes