Buma Music In Motion was dit jaar onderdeel van het Amsterdam Dance Event met een bomvolle Conference-dag in de Felix Meritis. Honderden muziekprofessionals woonden onze lezingen en panels bij, waar we in de laatste ontwikkelingen op ons vakgebied doken. Naast het bespreken van toekomstige uitdagingen en kansen met experts, hebben we veel bekende componisten, producers en andere muziekprofessionals uitgenodigd om hun inzichten te delen. Zij deelden hun kennis met de aanwezigen.
Tekst door Meike Jentjens
Foto’s door Birgit Bijl
De experts uit de industrie
Deze boeiende paneldiscussie over immersive audio met Richard Burki van Future Phonic Studios en Koos Zwaan van Hogeschool Inholland/International Music Industry Lab leidde ons door de transformatieve reis van de (media)muziekindustrie. Deze twee branche-experts belichtten enkele van de meest urgente zaken in ons vakgebied, zoals de cruciale rol van technologie en de creatieve mogelijkheden die deze biedt.
‘Buzzword’ immersive audio
Laten we beginnen met de vraag wat immersive audio eigenlijk inhoudt. Dit ‘buzzword’ is overal: van Dolby Atmos tot clubavonden. Wat betekent het? Richard Burki: ‘Immersive audio gaat over het opnieuw creëren van driedimensionale muziekervaringen. Mono- en stereogeluid zijn eendimensionaal, net als uw televisie. Als we het hebben over formaten zoals surround sound, zijn die tweedimensionaal, waarbij we breedte en diepte hebben waarmee we kunnen werken. We realiseerden ons dat we door het element hoogte toe te voegen ervaringen konden creëren die je niet alleen op bewust, maar ook op onbewust niveau onderdompelen. In immersive audio spelen we met menselijke instincten om virtuele ervaringen te creëren.’ Hij voegt eraan toe: ‘We zijn op dit punt aangekomen waar we veel nieuwe audiotechnologieën hebben die veel nieuwe creatieve mogelijkheden bieden die verder gaan dan alleen het technische geluid. Het gaat erom hoe wij ervaringen ervaren en leveren.’
Pandemie als start van de ‘revolutie’
Na de geschiedenis van de muziekindustrie doorgenomen te hebben, nemen de twee de pandemie als startpunt voor een ‘revolutie’ in ons speelveld. Richard Burki: ‘Voor het eerst sinds lange tijd moest de hele platenindustrie goed naar zichzelf kijken en opnieuw beoordelen waar het vandaan kwam. We moesten veel strategieën heroverwegen, niet alleen rond de creatie maar ook de verspreiding van muziek. Het is duidelijk dat dit echt de speerpunt was van veel technologische innovaties. Voor ruimtelijke en immersive audio-ervaringen was het een spannende tijd.’
‘Gelukkig zien we nu met ruimtelijke en immersive audio dat de eerste golf van consumententechnologieën zich aandient, zoals hoofdtelefoons met head-tracking of soundbars en slimme luidsprekers die vormen van kalibratie gebruiken waarmee ze de akoestiek van je kamer kunnen meten. , en ze gebruiken de reflecties in uw kamer om driedimensionale audio opnieuw te creëren, zelfs vanuit één enkele geluidsbron. Het gesprek gaat nu steeds meer over de inhoudelijke kant.’
Verbindend op nieuwe manieren
Koos Zwaan noemt het spelen van Travis Scott in Fortnite met dertig miljoen kijkers als mooi voorbeeld van nieuwe technologieën. Hij legt uit waarom deze nieuwe muziekervaringen een blijvertje zijn: ‘Ook al zou je kunnen zeggen dat het geluid van deze online concerten niet geweldig was, of misschien was de ervaring absoluut niet hetzelfde als bij een concert zijn, kijk maar naar de cijfers. Het was nodig om het online te doen, alleen maar om hun publiek te betrekken en dat op verschillende manieren te doen, je zou kunnen zeggen in de Metaverse.’ Ook noemt hij een VR-concert van Jean-Michel Char met 75 miljoen kijkers, en noemt hologramoptredens de toekomst, vooral met artiesten die niet meer bij ons zijn.’ Dit heeft allemaal te maken met ruimtelijke audio, omdat we kijken naar verschillende aspecten van een algemene transitie die plaatsvindt in het medialandschap, waarbij we overgaan naar een nieuw soort immersive muziekervaring, zoals het duo het stelt. Kijk naar trends als ASMR of 8D-audio, en hoeveel volgers die aantrekken.
Welke invloed heeft ruimtelijke audio op de toekomst?
‘We zijn erg gewend aan het traditionele podiumperspectief, dat verandert bij immersive en ruimtelijke audio-ervaringen. Je bent dus niet langer beperkt tot de manier waarop we bijvoorbeeld stereogeluid mixen’, zegt Richard Burki. ‘Ik denk dat dit een geweldige kans voor ons biedt om opnieuw na te denken over wat een muziekervaring voor de gemiddelde luisteraar betekent en hoe we dat ook willen presenteren.’ Hij denkt dat de audio-industrie tien jaar achterloopt als het om de zakelijke kant gaat. Volgens Burki is dat de reden dat veel ruimtelijke audiotechnologieën maar zo traag van start zijn gegaan. ‘Ik denk dat die ervaringen de komende vijf jaar veel gewoner zullen worden.’
Ik denk dat dit een geweldige kans voor ons biedt om opnieuw na te denken over wat een muziekervaring voor de gemiddelde luisteraar betekent en hoe we dat ook willen presenteren.
Richard Burki
Zwaan voegt eraan toe dat het ook een kwestie is van immersive audio uit de eerste hand ervaren, want als je het nog nooit hebt meegemaakt, ken je de mogelijkheden niet. ‘In zekere zin doorbreekt het de vierde muur van geluidservaring. Als je het eenmaal hebt ervaren, voegt het lagen toe aan wat creatief mogelijk is. Niet alleen voor consumenten, maar ook voor makers.’