Een nieuw jaar, betekent nieuwe kennis: Buma Music In Motion was onderdeel van het Amsterdam Dance Event 2023 met een bomvolle conferentie in het Felix Meritis. Honderden muziekprofessionals woonden onze lezingen en panels bij, waar we in de laatste ontwikkelingen op ons vakgebied doken. Naast het bespreken van toekomstige uitdagingen en kansen met experts, hebben we veel bekende componisten, producers en andere muziekprofessionals uitgenodigd om hun inzichten te delen.
Cristobal Tapia de Veer
Deze keer belichten we één van de meest iconische scores van het jaar: de HBO Original-serie The White Lotus. Doorgewinterde journalist Jon Weigell van Rolling Stone praat met componist Cristobal Tapia de Veer, die zijn verhaal deelt over hoe hij tot het componeren van het themalied kwam dat we allemaal kennen door zijn junglegeluiden, sissende slangen, panfluiten, brullende bas en huiveringwekkende kreten.

Veel geluk gehad
De eerste vraag die bij iedereen opkomt: hoe word je componist? Jon Weigell vraagt Cristobal Tapia de Veer hoe hij succesvol is geworden in een van de meest uitdagende vakgebieden: ‘Ik heb veel geluk gehad. Ik heb klassieke muziek gestudeerd, en nadat ik was afgestudeerd, ben ik een tijdje met de popmuziek bezig geweest. Mijn band en ik waren albums aan het produceren toen we in Canada een Britse regisseur ontmoetten die een tv-serie aan het filmen was. Hij hoorde één van mijn albums – wat geen filmmuziek was – maar waagde toch een sprong in het diepe met mij. Hij gaf mij mijn eerste opdracht als componist, en het ging goed. Dat leidde in 2013 tot het themalied van Utopia, dat mij op de goede weg bracht.’ Hij legt uit hoe experimenteel dat stuk was en hoe dat toen nog niet veel werd gedaan.
Onder Hollywood’s sneltoets
Gelukkig bleek het een succes en kreeg het stuk veel positieve recensies van critici. Sindsdien is de componist door veel Hollywood-regisseurs onder de sneltoets gezet om precies het tegenovergestelde te doen dan wat Hollywood-componisten normaal gesproken doen.
‘Ik zie elk project als het maken van een nieuw album. Het bedenken van linkse en eigenzinnige ideeën heb ik geleerd van de Engelse filmregisseur Mark Mondin, die zijn werk op een bijzondere manier benadert. Hij dwong me om verder te gaan dan verwacht, wat ook de beste plek werd om met mijn werk te beginnen.’
Cristobal Tapia de Veer
Last-minute optreden
Met een indrukwekkend CV met succesvolle scores voor series als Black Mirror, Humans, Dirk Gently’s Holistic Detective Agency en de film Smile, is Tapia de Veer nooit gestopt met experimenteren. Dat leidde uiteindelijk tot zijn grote doorbraak toen The White Lotus voor het eerst werd uitgezonden, inclusief het nu al zo iconische themalied. Hij had niet verwacht dat het nummer zo’n succes zou worden vanwege de simpele reden dat de producers hem zo laat pas vroegen. Hij legt uit: ‘Ik had maar drie weken de tijd om iets te bedenken, dus ik heb gewoon een hoop percussie opgezet en met mezelf begonnen te jammen door een hoop op te nemen.’ Hij zegt verder dat hij veel nummers en fluiten heeft toegevoegd en dat hij alleen maar op het beste hoopte toen hij bij het mixgedeelte kwam.
Jon Weigell: ‘Het klinkt heel stressvol om maar drie weken de tijd te hebben om iets te bedenken. Was het ook bevrijdend om er niet te veel over na te denken? En hoe ben je op het uitgangspunt gekomen om veel slagwerk te gaan gebruiken?’ De componist antwoordt: ‘Het is op de een of andere manier een onbewust proces, denk ik. Wat achteraf duidelijk werd, is dat deze tribale chaos op de één of andere manier resoneerde met deze karakters. Het nummer is niet bedoeld om Hawaï te vertegenwoordigen, waar het eerste seizoen zich afspeelt, maar om de chaos weer te geven die deze toeristen achterlaten. Ze gedragen zich als wilden en zijn beledigend, wat behoorlijk wild is. De wilde kant van de muziek vertegenwoordigt dat, en op de één of andere manier is het ook alsof je ze bespot. Al het geschreeuw in het nummer helpt de toon van die sfeer te zetten en vertegenwoordigt de spanning zoals die in de show te zien is.’
Van angst naar euforie

Als je je ooit hebt afgevraagd of het themalied bedoeld is om je angstig te maken, is het antwoord ja. Mike White, de producer van de show, vroeg specifiek of de muziek kon klinken alsof er iets vreselijks stond te gebeuren. Een andere vraag die Jon Weigell aan Cristobal Tapia de Veer stelt, is hoe hij aan het tweede seizoen is gekomen. Tapia de Veer: ‘Het tweede seizoen voelt voor mij erg geïmproviseerd omdat ik aan andere projecten bezig was en ik er niet echt de tijd voor had. Op de één of andere manier hebben de producers mij ervan overtuigd om in ieder geval het thema te doen, en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Mike White vroeg om Italiaanse en renaissance-invloeden, met hints van harp, barokmuziek, opera en dergelijke. Het kostte me veel tijd om het naar de producenten te sturen, omdat ik niet overtuigd was van hoe goed het was.’ Dat de Nederlandse DJ en producer Tiësto het nummer uiteindelijk zou remixen, en dat mensen er in de club op zouden dansen, had de componist nooit verwacht.
Vertrouw op jezelf
‘Het blijkt dat ik mijn eigen mening niet kan vertrouwen, hoor’, lacht de componist. ‘Het zien van video’s waarin dat nummer wordt afgespeeld in grote kamers met zoveel mensen erin… Het is ongelooflijk.’
Tekst door Meike Jentjens
Foto’s door Birgit Bijl