25 sep '24 - Blog / Eventverslag, Kennis

BMIM Special: Hoe Pak Je Streamer Contracten Aan?

In de nieuwste editie van de BMIM Special kwamen creatievelingen uit de muziek- en media-industrie samen om het snijvlak van geluid, muziek en beeld te verkennen. Deze special bood een diepgaande blik op hoe muziek en sound design de narratieven in moderne media vormen en transformeren. Deze keer keken we naar streamer contracten.

BMIM Special panel about contracts

In dit panel: Anselm Kreuzer (FFACE Vice-Chair, ECSA, DE), Valerie Dobbelaere (Film Music Publicist, Strike A Score, BE), Marc Huiskamp (Account Manager Members & Markets, BumaStemra, NL), met als moderator Mark Gordon (Founder/Composer, Score Draw Music, UK).

Wat is hun beste advies om de controle te houden over je eigen rechten?

Essentieel voor een media-componist: het begrijpen van de complexe wereld van contracten, vooral als je gaat onderhandelen met streaming-platforms. Tijdens deze baanbrekende paneldiscussie gingen experts dieper in op de belangrijkste aspecten van contractonderhandelingen. Hoe zorg je ervoor dat je eerlijk betaald krijgt voor je creatieve werk? Wat is de rol van organisaties zoals BumaStemra en andere CMO’s in het beschermen van je rechten? Ontdek het hieronder.

Wat doe je als je minder aangeboden krijgt dan dat je hebt gevraagd?

Anselm Kreuzer: ‘Vraag je tegenpartij om het aangeboden bedrag op te splitsen in componenten zoals een commissioning fee, een overdracht van rechten, exclusiviteit, publicatierechten, of de voorbereiding van de deliverables zoals stems. Dit geeft de tegenpartij een beter beeld of alle componenten op de juiste manier worden vergoed. Als het totaal eenmaal is vastgesteld, kan er worden onderhandeld over het schrappen van een of andere individuele component: Exclusiviteit of publicatierechten kunnen niet worden verleend voor dit totaalbedrag of de deliverables zijn te uitgebreid. Moedig je tegenpartij aan om de componenten en de waarde van elke component te benadrukken, terwijl je benadrukt dat het volledige artistieke resultaat kan worden bereikt zonder alle componenten op te nemen. En vergeet niet om de gebruiksrechten te beperken tot het project waarvoor je de opdracht krijgt.’ Mark Gordon voegt eraan toe dat je niet verbaasd moet zijn als je eerste grote opdracht tien jaar later zonder jouw medeweten wordt gebruikt.

BMIM Special quote

“Vergeet niet om de gebruiksrechten te beperken tot het project waarvoor je de opdracht krijgt.”

Anselm Kreuzer

Dat brengt ons bij buyouts, de ‘rode lijnen’ in contracten. Hoe pak je het aan om zelf de controle te houden?

Volgens Valerie Dobbelaere zou het eeuwigdurend bezitten van de rechten op je eigen master-opname in de wereld en het universum op alle formaten, inclusief formaten die in de toekomst nog moeten worden uitgevonden, geen punt van onderhandeling moeten zijn. ‘De streamingwereld is veranderd, waarbij het niet bezitten van de rechten op je eigen werk tot het verleden behoort.’ Ze verwijst naar een wet die in 2019 in de Europese Unie werd geïmplementeerd nadat Nainita Desai haar score van American Horror Story wilde uitbrengen op Netflix, maar deze nooit werd gebruikt. Ze heeft toen nooit haar eigen muziek kunnen uitbrengen, waar deze wet verandering in brengt. Toch adviseert Dobbelaere om in gedachten te houden dat het in veel gevallen verstandig is om te onderhandelen over het tekenen van een ‘niet-exclusieve label-deal’, zodat je je werk alsnog kunt uitbrengen als het niet wordt gebruikt door de streamer die geïnteresseerd was.

Stel je voor: je wordt gevraagd om een publishing contract te tekenen omdat streamers geïnteresseerd zijn in je muziek en het gebruiken in hun media.

Hoe krijg je daar de beste vergoeding uit?

Marc Huiskamp legt uit hoe dit werkt en waar BumaStemra om de hoek komt kijken. Je wordt vaak gevraagd om een publishing contract te tekenen omdat de streamer zoveel mogelijk variaties wil hebben van de muziek die je voor hen maakt. ‘Ze willen het in elke vorm kunnen gebruiken, zodat ze niet naar je terug hoeven te komen om je opnieuw te betalen’, legt hij uit. Ook legt hij uit hoe BumaStemra aan het werk gaat. Buma vertegenwoordigt de uitvoeringsrechten (historisch gebouwd op het reproduceren van fysieke kopieën van muziek), en Stemra levert een dienst voor wanneer muziek gesynchroniseerd wordt, naast vele andere diensten. Zie het als volgt: ‘Stel dat Netflix een commercieel uitgebracht nummer wil gebruiken, bijvoorbeeld van The Beatles. De streamer moet naar Stemra komen en toestemming vragen, waarna Stemra contact opneemt met de uitgever en vraagt hoeveel het gaat kosten. Nu is dat natuurlijk gebaseerd op het feit dat de componist 100% van de rechten behoudt, wat niet veel meer lijkt te gebeuren. Dat verschilt natuurlijk ook per land. BumaStemra helpt de componist in dit proces en maakt dit tot een sterke onderhandeling.’

Mark Gordon sloot het panel met de volgende inspirerende woorden af:

‘Blijf mooie dingen maken – en vergeet niet dat er altijd ruimte is voor onderhandeling!’

Foto’s door Birgit Bijl
Tekst door Meike Jentjes