21 feb '25 - Blog / Eventverslag, Kennis

BMIM Special: Hauschka Unlocked: een keynote van Volker Bertelmann

Een keynote die je niet mag missen. Niemand minder dan Oscarwinnaar Volker Bertelmann sprak in een keynote panel tijdens BMIM Special. Bekend om zijn innovatieve gebruik van de geprepareerde piano als Hauschka, laten zijn composities een onvergetelijke indruk achter.

Over Hauschka

Hauschka, ook bekend als Volker Bertelmann door zijn filmcomposities, is een Duitse muzikant, experimentele pianist en componist. Terwijl hij overstapte van zijn roots in de rockmuziek naar een klassieke opleiding in Düsseldorf, maakte hij al snel naam in filmcompositie als Volker Bertelmann.

Van zijn baanbrekende composities tot zijn samenwerkingsgeest met filmmakers: duik in de geheimen achter zijn succes en ontdek hoe ook jij je vak in mediamuziek naar een hoger niveau kunt tillen. Lees hieronder het interview van Tessa Rose Jackson tijdens BMIM Special.

BMIM Special - Hauschka - quote - Tessa Rose Jackson

Opgegroeid in een christelijk gezin, Bertelmanns pad naar muziek was onconventioneel, gekenmerkt door een diepe passie die hem uiteindelijk wegleidde van een potentiële medische carrière. Zijn ervaringen benadrukken het belang van veerkracht en zelfvertrouwen, vooral in een sector waar externe validatie schaars is. Hij benadrukt de waarde van trouw blijven aan de eigen artistieke visie, zelfs als je wordt geconfronteerd met scepsis van anderen, en de noodzaak om voorbereid te zijn op kansen die zich onverwachts kunnen voordoen.

Bertelmanns eclectische achtergrond, waaronder zijn vroege fascinatie voor synthesizers en zijn diverse muzikale ondernemingen, hebben zijn unieke benadering van compositie gevormd. Hij moedigt aspirant-componisten aan om hun individualiteit te omarmen en door te zetten tijdens de uitdagende momenten, aangezien succes vaak komt naar degenen die er klaar voor zijn als de juiste gelegenheid zich voordoet.

Maakt je eclectische smaak een groot deel uit van je werk als muzikant?

‘Ja, dat zou ik zelfs als persoon zeggen, want toen we als kinderen in de kerk waren, leerden we alle Bach-koren zingen zonder noten, zonder notatie. Elke keer dat er een bas ontbrak in de vier stemmen, kon je meezingen en precies weten hoe de cadensen werkten. Als ik nu strijkersarrangementen voor films maak, heb ik een orkestrator die me helpt mijn ideeën in notatie te zetten. Toch zou ik het nooit weggeven om het te laten orkestreren, want ik wil als ik iets schrijf, ik ernaar luisteren en het kunnen veranderen.’

BMIM Special Hauschka - keynote

‘Als ik iets schrijf, wil ik ernaar luisteren en het kunnen veranderen.‘

Hauschka

‘Als je een instrument bespeelt, heb je idolen in je wereld. Net zoals toen ik jong was, wilde ik net als de Red Hot Chili Peppers zijn, of zoals jongens die veel grunge, zware gitaren speelden en rondsprongen. Op een gegeven moment kon ik met hen spelen als openingsact. Dus ik opende voor Suicidal Tendencies en Public Enemy. We hebben een hele avond gek gedaan. Tegelijkertijd leerde ik dat ik niet de frontman ben. Ik kreeg er niets uit en kon niet rocken en verdwalen. Misschien komt het doordat ik op een bepaalde manier van controle houd.’

‘Er zit veel speelsheid in je werk. Hoe pak je het componeren voor piano aan?’

‘Alles is improvisatie. Voor een album zoals mijn vorige heb ik ongeveer tachtig nummers opgenomen. En toen begon ik te spelen. Uit die tachtig nummers kies ik waarvan ik denk dat er potentie in zit. Vervolgens werk ik met overdubs op sommige ervan en kijk of ze de goede kant op gaan. Wanneer ze sterker en sterker worden, vallen ze in de mand van wat mogelijk een albumtrack zou kunnen zijn. De anderen zitten niet in de prullenbak. Ik zal ze later gebruiken en langzaam een ​​archief opbouwen.

Het beste advies van Bertelmann is: doen waar je van houdt. Het is ‘volkomen noodzakelijk’, in zijn woorden.

‘Terwijl ik toerde, bestond mijn publiek soms uit schrijvers, filmmensen, artiesten en meer. De eerste Duitse regisseur vroeg mij in 2012 voor mijn allereerste film. Het was een serie die over de hele wereld werd verkocht. Ik heb een tijdje van die royalty’s geleefd.’

BMIM Special - Hauschka quote

‘Ga op pad, maak veldopnames en inspireer jezelf!‘

Hauschka

Sinds 2012 heeft Hauschka partituren gemaakt voor films die hem een ​​Oscar-nominatie opleverden en later won. Hij onderstreept hoe belangrijk het is dat iemand in je gelooft, zodat je de financiële steun krijgt die nodig is om creatief aan de slag te gaan. Zijn beste advies? ‘Creëer iets unieks, organisch en iets dat leeft in een echte ruimte. Ga eropuit, vooral in de tijd waarin we leven, waarin samples, bibliotheken, synths en softsynths er allemaal zijn. Ga op pad, maak veldopnames en inspireer jezelf!’

‘Mijn aanpak is altijd: als ik het niet kan doen met de parameters die er zijn, hoe kan ik dan de parameters daadwerkelijk veranderen om het wel te doen? Op een dag ging ik naar een pianoreparatiewerkplaats en daar hadden ze een leeg frame van een vleugel. Ik vroeg hen om één snaar in het pianoframe te plaatsen, en we gebruikten gewoon de stemhamer. We hebben het stemproces van de snaar tegelijkertijd opgenomen, langzaam en snel, en in verschillende noten. Vervolgens hebben we die geluiden aan elkaar gekoppeld, waardoor een polyfone lisando-pianosample ontstond. Experimenteren maakt spelen leuk.’

Mis BMIM Special 2025 niet

Op 28 mei organiseren wij opnieuw BMIM Special. Hét netwerk- en kennisevenement voor iedereen die werkzaam is in de muziekmedia.

Krijg alle info

Foto’s door Birgit Bijl
Tekst door Meike Jentjens