De opkomst van AI in de muziekwereld roept niet alleen creatieve, maar vooral juridische en ethische vragen op. Centraal in deze sessie staat één prangende kwestie: mogen omroepen hun bestaande muziekarchieven inzetten als trainingsdata voor AI-modellen? Omroepen beschikken over enorme collecties muziek die in de loop der jaren is opgebouwd voor film, televisie, radio en online media.
Maar wie heeft zeggenschap over het gebruik van deze muziek als bronmateriaal voor kunstmatige intelligentie? En wat betekent dat voor componisten, musici en rechtenhouders? Verder bespreken we: wie bezit de output van AI-modellen die getraind zijn op bestaande muziek? Welke afspraken zijn er nodig om rechtvaardig gebruik te waarborgen? Hoe transparant moet het gebruik van trainingsdata zijn? Wat zijn de creatieve én juridische grenzen van AI-gebruik in muziekproductie?
Over Roundtables
Schuif aan bij de intieme roundtables waar het niet draait om zenden, maar om échte gesprekken. Over hoe je mentaal gezond blijft in een veeleisende sector. Over AI: wie bepaald er wat? En over zichtbaarheid, representatie en je eigen plek opeisen in de industrie. Geen panel op afstand, maar gelijkwaardige gesprekken met makers, experts en andere professionals. Inschrijven kan tijdens BMIM Special zelf.

Felienne Hermans
Professor of Computer Science Education, Vrije Universiteit Amsterdam, NLFelienne Hermans werkt op het snijvlak van computertechnologie en menselijk denken- Ze is Professor of Computer Science Education bij de Vu amsterdam en geeft een ochtend per week programmeeronderwijs op OSB in Amsterdam. Haar boek The Programmer’s Brain – What every programmer needs to know about cognition, legt uit hoe je zelf gemakkelijker een nieuwe programmeertaal aanleert, maar ook hoe je het cognitieve proces bij anderen beter kan begeleiden.Felienne is bedenker van de programmeertaal Hedy, een stapsgewijze en meertalige programmeertaal die speciaal is ontworpen voor onderwijsdoeleinden. In 2021 won ze de Nederlandse Prijs voor ICT onderzoek.